detectar-tdahdetectar-tdah

Cada setembre, milers de nens i nenes tornen a les aules. Per a la majoria, l’adaptació suposa un esforç assumible. Però no sempre és així. Tal com explica el Dr. Ibai Arregui, "per a aquells que presenten Trastorn per Dèficit d’Atenció amb Hiperactivitat (TDAH), l’escola pot convertir-se en un escenari de frustració, baix rendiment i aïllament social".

L’evidència científica dona suport amb claredat a la importància d’un diagnòstic precoç. "Com més aviat es detecta, s’avalua i es diagnostica el TDAH, millors són les possibilitats que el nen o la nena s’adapti amb èxit a l’escola", afirma l’especialista.

Un diagnòstic precoç obre la porta a intervencions que milloren l’atenció, l’autocontrol i la integració a classe. En canvi, quan la detecció es retarda, els riscos es multipliquen: fracàs escolar, problemes de conducta, baixa autoestima i sensació d’exclusió. En paraules del Dr. Arregui, "si no actuem a temps, el nen aprèn a fracassar abans que a adaptar-se".

La solució passa per la col·laboració de tots els agents implicats. "És fonamental que famílies, professorat i professionals de la salut treballem conjuntament. Formar el professorat per reconèixer els senyals primerencs, implementar screenings escolars i garantir derivacions ràpides a especialistes són passos essencials", subratlla.

El Dr. Arregui insisteix que "la detecció i el diagnòstic precoç marquen la diferència. Amb una intervenció educativa adequada i suport clínic, podem canviar radicalment el pronòstic".

I conclou amb una idea clara: "la diferència la marca el temps: com més aviat actuem, més oportunitats tindrà el nen d’aprendre, gaudir i créixer sense que els seus símptomes defineixin el seu futur".